Populaire hybride auto’s zullen ook verdwijnen

Reizen

De overgang naar elektrische auto’s moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto’s dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter. De nieuwe auto’s die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht.

Naast een investering in een elektrische laadinfrastructuur wordt er ook geïnvesteerd in een waterstof infrastructuur. De ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s gaan nog niet zo snel en de schaal is nog veel kleiner. Dit kan snel veranderen.

Om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen zullen ook de verbruikskosten van elektrische auto’s omlaag moeten in verhouding tot benzineauto’s om de consumenten over de streep te krijgen. Hierin kan de overheid sturen door de benzineprijzen verder te laten stijgen ten opzichte van de kosten om een elektrische auto op te laden. Dit zijn geen populaire maatregelen. Zeker niet in een periode waarin de inflatie al snel is opgelopen door de stijging van de benzineprijzen als gevolg van de oorlog in de Oekraïne.

Niet alleen personenauto’s moeten gaan elektrificeren. Ook vrachtwagens gaan elektrisch. Hiervoor zal een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen moeten verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.

De autofabrikanten spelen al in op deze nieuwe ontwikkelingen. De investeringen in nieuwe benzine en dieselauto’s is geminimaliseerd en bij sommige fabrikanten al helemaal gestopt. Bijna alle nieuw aangekondigde auto’s zijn elektrische auto’s.

De populaire hybride auto’s die al veel minder CO2 uitstoten zullen op termijn dus ook verdwijnen. Zij gaan de autofabrikanten nog wel helpen bij het behalen van de doelstellingen die voor 2030 zijn vastgesteld. De nieuwe auto’s die dan verkocht worden mogen dan nog maar 45% van de CO2 uitstoten ten opzichte van de auto’s die dit jaar verkocht worden.

De private lease elektrische auto groeit snel in populariteit. Het is waarschijnlijk de goedkoopste manier voor particulieren om elektrisch te kunnen rijden. Dit komt mede doordat de leasemaatschappijen goedkoper kunnen inkopen dan particulieren. Niet alleen de auto zelf, moor ook zaken als de bijbehorende verzekering en het onderhoud. Ook kunnen zij tegen betere voorwaarden geld lenen om de auto te financieren. Dit voordeel wordt via een aantrekkelijk leasetarief gedeeld met de consument.

Als je wil voorkomen dat je te veel betaalt, dan is het verstandig om prijzen en voorwaarden te vergelijken in een private lease vergelijker. Zeker als er wordt gekozen voor een luxere uitvoering, meer kilometers en een kortere looptijd. De verschillen in maandbedrag nemen dan snel toe. Ook voorwaarden als de hoogte van eigen risico bij onverhaalbare schades en de kosten van meer gereden kilometers verschillen aanzienlijk.

Het wel of niet hebben van schadevrije jaren kan ook een grote invloed hebben op het private lease bedrag. Er zijn gelukkig steeds minder leasemaatschappijen die hiervoor extra kosten in rekening brengen. De meerkosten bij het niet hebben van schadevrije jaren bedragen soms wel 50 euro per maand. Bij een leaseperiode van 60 maanden betekent dit ook opeens een meerprijs van in totaal 3000 Euro voor dezelfde auto.

Wat is Private Lease

Private Lease is een vorm van Operational Lease, een term die gebruikt wordt om aan te geven dat alles geregeld is om de leaseauto te kunnen rijden. Denk hierbij aan onderhoud, verzekeringen, belastingen en pechhulp. Zoals de naam al aangeeft kan een Private Lease overeenkomst alleen worden afgesloten door particulieren. 

Geef een antwoord