Tips voor een betere nachtrust

Gezondheid

Ken jij dat gevoel dat je ‘s morgens wakker wordt maar helemaal niet het idee hebt dat je ook daadwerkelijk geslapen hebt? Dit resulteert er vaak in dat je de rest van de dag erg vermoeid bent en ook sneller last hebt van kwaaltjes zoals hoofdpijn en concentratieverlies. Waarschijnlijk is jouw nachtrust dan niet voldoende. Wij vertellen je hoe je kunt zorgen voor een betere nachtrust.

1. Breng structuur aan

Een onregelmatig slaapritme kan er voor zorgen dat jij niet de rust pakt die je nodig hebt. De eerste stap is dan ook om in een vast ritme te komen. Ga iedere avond rond dezelfde tijd naar bed en kom er ook op hetzelfde tijdstip uit. Ook als je een keer niet kunt slapen is het toch verstandig om er op dezelfde tijd uit te komen. Heb jij moeite met het uit je bed komen? Overweeg dan eens om een andere wekker, bijvoorbeeld een wekkerradio dab+, waarmee je wakker wordt met jouw favoriete radiostation in plaats van een harde buzzer.

2. Plan lichaamsbeweging

Voldoende lichaamsbeweging is gezond en werkt goed voor een beter slaapritme. Na een fysieke inspanning is niet alleen je hoofd, maar ook je lichaam moe waardoor het in slaap komen makkelijker gaat. Toch betekent dit niet dat je een uur voor het slapen gaan nog even een flinke workout moet gaan doen. Na een workout heeft je lichaam ook even nodig om te herstellen en maakt je lichaam nog dopamine aan, wat juist opwekkend werkt. Plan jouw workout daarom vroeger op de dag, bijvoorbeeld in de ochtend, middag of vroeger op de avond.

3. Let op eten en drinken

Jouw eten en drinken heeft ook invloed op jouw nachtrust. Vermijd koffie en sterke thee, omdat de cafeïne die hierin zit opwekkend werkt. Wil jij toch van een kop koffie of thee genieten in de avond? Zorg dan voor een cafeïnevrije koffie en een zachte thee. Ook is het belangrijk dat je niet teveel alcohol drinkt. Het lijkt in eerste instantie wel of je makkelijker in slaap komt als je alcohol hebt gedronken, maar je nachtrust wordt hier allesbehalve beter van. Je slaapt onrustiger en wordt daarom ook minder uitgerust wakker. Uiteraard mag je best een glas alcohol drinken, maar doe dit niet met het idee dat je hierdoor beter gaat slapen.

Geef een antwoord